Life in a happy way
Hälsa & Fitness
Träning - Pass

Cirkelpass v. 10

Mars. Tiden rinner iväg alldeles för fort. Men å andra sidan, om det går fort så har jag troligtvis haft mycket kul saker att göra! Veckans tips på cirkelpass gör ben & mage riktigt möra. //Vickan

Veckans cirkelpass:
Burpees med hopp över skivstång
Planka med handtouch
Squathopp
Russian twist
Hoop jumps
Planka med balans

Material till passet: Skivstång eller lågt hinder samt hantel eller medicinboll/tyngd.

Så här gör jag: En övning = en station. Jag har sex olika stationer. Jag gör dem enligt ordningen ovan. Jag är 60 sek på varje station. Sedan har jag 10 sek förflyttning/byte av övning. När jag har gjort alla stationer en gång (alltså gjort ett varv), vilar jag i 60 sek. Sedan påbörjar jag ett nytt varv. Jag kör sammanlagt fem varv. Du väljer själv hur lång tid du ska vara på varje station. Mitt pass tar nästan exakt 38 minuter. Jag tidsinställer alla förflyttningar & vila, så att det inte blir för lång tid.

Ovan burpees med hopp över skivstång. Stå på ena sidan av skivstången. Gå ihop grupperat & sätt händerna på skivstången. Hoppa ut i plankposition på raka armar. Gör en armhävning med händerna kvar på skivstången. Hoppa tillbaka grupperat & res dig upp. Hoppa över skivstången & i hoppet vänder du dig om så att du landar med näsan mot skivstången. Gå ihop grupperat, sätt händerna på skivstången, hoppa ut i planposition, gör en armhävning, hoppa ihop grupperat & sedan res dig upp & hoppa över skivstången igen.

Nedan planka med handtouch. Stå i planka på armbågarna. Spänn magen genom hela övningen. Lyft en hand i taget & toucha en hantel eller annat föremål framför dig. Se till att kroppen är så still som möjligt genom hela övningen.

Nedan squathopp. Gå ner i en squat (90 grader i knäna). Gör sedan ett hopp rakt upp & när du langar på golvet igen så går du direkt ner i en squat igen. Här kommer mjölksyran i slutet av minuten…

Nedan russian twist. Sitt med endast rumpan i golvet. Hitta balansen & för sedan en vikt från sida till sida. Följ med vikten med blicken. Du kan använda samma hantel, kettlebell eller vikt som du har i planka med touch.

Nedan hoop jumps. Ha en medicinboll/vikt i handen. Doppa bollen/vikten i golvet & gör sedan ett hopp, där du samtidigt för bollen/vikten snett framför dig ovanför huvudet. Ner & doppa bollen/vikten i golvet igen. Det ska typ likna att man gör ett skott mot en basketkorg.

Nedan planka med balans. Stå i plankposition på raka armar. Lyft höger ben & väster arm. Hitta balansen & gå tillbaka till startposition. Lyft sedan vänster ben & höger arm. Hitta balansen. Spänn magen genom hela övningen.

Annons

Lämna en kommentar