Life in a happy way
Hälsa & Fitness
HemmaträningStretching

Handstående, del 1

När vi var på bloggträffen med Hälsa & Fitness, höll Frida en liten lektion i handstående. Jag kunde stå både på huvudet & på händer helt fristående tidigare i mitt liv, så nu kändes det som en kul grej att ta tag i igen. Vi fick höra att handleder & fingrar var viktigt att värma upp & ha bra rörlighet i. Det är bra att tänja lite i handlederna åt olika håll, oavsett om man ska stå på händer eller inte. Sitter du mycket vid datorn är detta definitivt bra, då det finns risk att få stela & onda handleder. I handstående är det framför allt fingrarna som styr balansen. Du ska ha största tyngden på fingrarna & övre delen av handen. Kommer tyngden över på handroten faller du tillbaka ner med benen igen. Här kommer lite tips på hur du kan mjuka upp handleder & fingrar. //Vickan

På bilden ovan har du händerna enligt bilden, men fingrarna bort från kroppen. Se till att hela handflatan & fingrarna är i golvet/marken hela tiden. För överkroppen framåt respektive bakåt. Det drar i underarmarna.

På bilden nedan är fingrarna mot kroppen istället. Även här ska hela handflatan & fingrarna ha kontakt med underlaget. För kroppen försiktigt fram & tillbaka även här. 

På bilden ovan håller du händerna på ett tredje sätt, med handflatan uppåt & ovansidan av handen ner mot golvet. Detta känns lite konstigt & obekvämt, men en bra övning att göra för att mjuka upp handlederna.

På bilden nedan gör jag armhävningar på fingertopparna. Det blir hög belastning på fingrarna, så börja gärna med att stå på knä & göra armhävningarna. 

En “sista” övning, innan du går på fritt handstående eller med ansiktet ut från väggen, att testa är att vandra upp på en vägg med ansiktet in mot väggen. Börja först med att stå en bit ifrån väggen med händerna. Gå med fötterna upp till benen är raka mot väggen. Vandra sedan in med händerna så att de står nära väggen. Titta inte ner i golvet, utan se till att ryggraden är helt rak – titta alltså rakt in i väggen! Testa några gånger. 


Nästa vecka kommer del två i handstående, att stå fritt!

Annons

Lämna en kommentar