BLOGGMENY
LinaTräning - Styrka

Bra avslut på ett benpass

Idag har jag haft en ledig dag. Jag brukar åka och träna efter att jag lämnat dottern i skolan på lediga dagar. Nu är det jullov och ingen skola så jag åkte iväg tidigt till gymmet för att ha resten av dagen med barnen. Klockan 06:30 var jag på gymmet. Det låter kanske klyschigt men det handlar verkligen om prioriteringar för att få tid för träning. Ett benpass stod på schemat idag. Jag brukar alltid inleda med benböj, men idag var jag mer sugen på att köra marklyft som basövning så det fick det bli ?. Efter körde jag olika komplementövningar och avslutade med min nya favorit – sumobenböj i stege. En riktig kanonövning för att få ut det sista ur ben och rumpa. Så här går den till: Du tar 3 stycken kettlebells i olika vikt, 4 kilo mellan varje. Sedan kör du 10 stycken sumobenböj på varje vikt, börja med den tyngsta. När du kört på lägsta vikten börjar du direkt om från den vikten och kör tillbaka upp till den tyngsta. Sammanlagt blir det alltså 6 x 10 repetitioner. Efter lite vila så kör du samma stege igen, men pulsbenböj istället. Alltså du står kvar i en sumobenböj och gör 10 små pulserande rörelser. Jag lovar att det bränner bra i ben och rumpa efter. Prova får du se vad du tycker! Ha en fortsatt fin kväll! // Lina

img_1441

Marklyft ovan

img_1442

Förberett för sumobenböj i stege

img_1447

Annons

Lämna en kommentar