Life in a happy way
Hälsa & Fitness

Torsdag betyder styrketräning för mig. Idag blev det ett pass för armar & axlar. Jag körde alla övningar 10 reps x 3 set (utom biceps som jag kör 15 reps). Jag valde vikten efter att de sista två reps:en i varje set skulle vara riktigt tunga att genomföra. //Vickan

Militärpress
Axlar med viktskivor
Biceps (5+5+5)
Triceps
Axelpress med hantlar

Ovan militärpress. Ha en skivstång framför kroppen i axelhöjd. Sänk axlarna & pressa stången upp på raka armar. När armarna är rakt upp ska de vara i position att de är i samma linje som öronen.

Axlar med viktskivor. Ha en viktskiva i varsin hand. Starta med vikskivorna bakom dig & för dem framåt, tills du har armarna rakt framför dig. Tillbaka samma värd.

Nedan biceps med skivstång. Jag delar upp bicepscurls i tre delar. Först 5 reps från rak arm neråt upp till 90 grader i armbågen (halvvägs upp alltså). Nästa 5 reps startar jag vid axlarna & ner till 90 grader i armbågen (till samma position som jag slutade i de fem första, fast nu uppifrån istället). De sista 5 reps:en kör jag hela vägen, från rakt hängande arm hela vägen upp till axlarna. De sista reps:en är riktigt tunga…

Triceps med hantel. Stå med armarna rakt upp ovanför huvudet med en tyngre hantel i händerna. Böj underarmen , så att hanteln går ner bakom huvudet. Överarmen är liksom fixerad & det är bara underarmarna som rör sig upp & ner.

Nedan axelpress med hantlar. Ha jämntunga hantlar i händerna. Startposition är som nedan till vänster, armbågen i 90 grader & hantlarna riktade mot taket. Sänk axlarna & pressa hantlarna upp mot taket till armarna är raka. Ner till startposition igen.

Annons

Lämna en kommentar