Life in a happy way
Hälsa & Fitness

Chins är en riktig favoritövning, en övning jag kör någon variant av flera gånger i veckan. En stor anledning till att jag gillar chins så mycket är nog att jag för cirka 5 år sedan aldrig trodde jag skulle kunna utföra dem utan hjälp. Känslan att kunna dra sig själv upp är obeskrivlig, det är helt klart något visst med det. Jag hade i början på året ett mål att klara 10 stycken chins, vilket jag uppnådde i januari. Nu är målet 15 stycken. Genom att köra mycket viktade chins jobbar jag nu mot mitt nya mål.

Innan jag kunde göra chins använde jag mig av gummiband som hjälp vilket ger lika bra träning. Det är viktigt bara att man inte använder för tjockt gummiband & på så sätt får för mycket hjälp. Du ska inte studsa upp utan dra dig upp.

Militärpress & bänkpress är de 2 bästa övningarna för att bygga styrka i överkroppens pressmuskler medan chins eller pull-ups är motsvarigheten för överkroppens dragmuskler. I chins tränar du nästan hela övre ryggen, baksida axlar, skuldra samt biceps. För att se ett korrekt utförande av övningen och läsa om skillnaden på chins och pull-ups kan du gå in på min favoritsida Styrkelabbet. Om du vill läsa om hur jag tränade för att lära mig chins kan du klicka här. Ha en fortsatt fin kväll! //Lina

Chins with a view! Så underbart att kunna träna mot sina mål utomhus med ljuvlig utsikt!

Annons

Lämna en kommentar