Life in a happy way
Hälsa & Fitness
LinaTräning - Styrka

En starkare överkropp

Målet med min styrketräning (förutom att ha kul & må bra?) är att bli starkare, att kunna lyfta tyngre helt enkelt. Jag gillar mätbara mål, att få svart på vitt på min styrkeutveckling. Det är framförallt i basövningarna jag “mäter” min styrkeutveckling.

Militärpress är en utmärkt basövningen för att få en starkare överkropp, framförallt axlar & triceps. Push press är en variant där du gör samma rörelse med överkroppen, men tar hjälp av benen. Det innebär att du kan lyfta tyngre vikter i push press. De huvudsakliga musklerna som jobbar är även här axlar och triceps, men tack vare den lilla dippen i benen får du med framsida lår. Även bålen & nedre ryggen engageras så det blir nästan en helkroppsövning. Gå in på  min favoritsida Styrkelabbet.se för utförligare beskrivning av övningen push press.

Förra året la jag mest tid & kraft på att köra militärpressar, men fastnade lite på en platå viktmässigt. För att försöka komma vidare fick jag tipset att köra push press under en period istället. Tacksam för tips från en träningskunnig person så började jag köra mer push press. Jag hade ett max på 40 kilo i pushpress när året började. I helgen klarade jag 3 repetitioner på 45 kilo (jag var för trött och lycklig för att våga prova tyngre efter). Det är så roligt att få ett “kvitto” på att den träning jag kör fungerar. Att inte få några krämpor eller skador, mår bra, har roligt & blir starkare är det bästa kvittot för mig! Nu blir nästa steg att gå tillbaka till militärpress och se om styrkeutvecklingen i push press gett något även där! Först ska jag bara fixa 47,5 kilo pushpress ? //Lina




 

 

Annons

Lämna en kommentar