Life in a happy way
Hälsa & Fitness
LinaTräning - Styrka

Mina tips på hur du lär dig göra chins

Jag har alltid gillat chins, och det var en övning jag önskade att jag någon gång skulle klara av när jag började träna mer målinriktat på gymmet. Till en början kändes det omöjligt. Jag bara hängde där och kom inte en millimeter uppåt ?. Jag förstod inte hur det någonsin skulle gå att dra sig upp. Om någon sagt då att “när du är 40 år kommer du även klara chins med 10 kilos extra vikt” så hade jag bara skrattar. Men det var inte omöjligt ?! Jag kan idag göra 10 stycken utan vikt, och 2 stycken med 10 kilo extra. Det är jag grymt stolt över ??.  Jag började med att leta runt på nätet efter tips och råd hur jag skulle träna för att klara en chin. Jag valde ut några övningar som jag tyckte verkade bra, och körde någon eller några av dem vid varje träningspass. Jag tänkte tipsa om de 4 övningarna idag. Förutom de övningarna tränade jag mycket rygg och axlar. Jag försökte även att så ofta som möjligt hänga raklång i en stång för att öva på greppstyrkan. Helt plötsligt så lyckades jag bara dra mig upp och lyckan var total ?.  Ett tips kan också vara att prova med handflatorna mot dig till att börja med.  Det är för de flesta  lite lättare då man får mer hjälp av biceps. Jag klarade en sån variant före en med handflatorna i från mig. Hoppas detta inlägg kan ge lite tips för just dig. Lycka till! //Lina


Greppstyrka
.


Latsdrag
– tänk på att först sänka skulderbladen innan du drar ned stången. Försök att inte luta för mycket bakåt.


Latsdrag i TRX eller som här en stång
(beroende på vad som finns i ditt gym). Det här är en riktig favorit  som jag tycker ger den rätta känslan för hur du ska dra dig uppåt. Sitt på rumpan med benen rakt fram under handtagen/stången. Höj upp handtagen/stången så att armarna är raka. Dra dig sedan upp så hakan kommer över handtagen/stången. Fötterna är hela tiden kvar i golvet. Gör så många du orkar x 3 som ett exempel.


Chins med gummiband.
Gummibandet ska inte ge för mycket hjälp så du studsar upp. Det ska fortfarande vara en kontrollerad rörelse, inte en katapult ?.


Negativa chins.
Hoppa upp och håll emot på nedvägen.

Annons

Lämna en kommentar