Life in a happy way
Hälsa & Fitness
Kost - tips & tankarLina

Linas tankar kring kost

Kost är alltid ett hett ämne, framförallt så här i början på ett nytt år med massor av nyårslöften. Löpsedlar om olika dieter och “quick fix” avlöser varandra. Folk skriver böcker om olika dieter, ofta är det samma personer som skriver om de olika dieterna. Det är en djungel där ute vad gäller kosten, en säger gör så och en annan säger gör si. Avgörande är ju också vad man är ute efter! Vill du gå ned i vikt, gå upp i vikt eller behålla den vikt du har och bara må bättre? Vad är bra egentligen och hur bör/ska man äta? Jag har absolut inget svar på det men tänkte skriva lite om hur jag ser på det här med kosten.


Jag älskar mat, äter mycket och anser att det är en viktig del i livet. Allt är individuellt och ett sätt passar inte alla. Jag lägger inga värderingar i hur andra äter utan fokuserar på vad jag tycker om, vill och mår bra av. När jag för några år sedan ändrade på mitt liv och bestämde mig för att träna mer och äta bättre, så var den största förändringen att jag började med mellanmål. Det är för mig ett jätteviktigt mål på dagen. Det har gjort att jag inte blir vrålhungrig innan middagen och småätandet har minskat. När middagen sedan är klar överäter jag inte som tidigare. En portion räcker gott och väl och jag blir behagligt mätt. Den lilla förändringen gav stora vinster. För mig fungerar det allra bäst att äta regelbundet, 3 huvudmål och 2-3 mellanmål. Jag har alltid med mig lunchlåda till jobbet och mellis till både förmiddag och eftermiddag. Detta förbereder jag kvällen innan så allt är klart. Hemma äter jag i stort samma saker som övriga familjen men med lite justeringar. Exempelvis när vi gör ugnspannkaka gör jag en egen liten med nötmjöl eller keso, har vi spagetti så tar jag oftast bönpasta istället. Men jag äter vanlig pasta också, men i lagom mängd, det är inte den stora delen av tallriken. Jag har hela tiden bara gjort små förändringar i taget för att lättare kunna vidhålla dem.


Jag har valt att undvika vitt mjöl och vitt socker i möjligaste mån , för det mår jag bra av. Jag utesluter inte kolhydrater ur min kost, men försöker välja kolhydrater med god kvalitet. Det är inget jag planerar göra under en begränsad tid, utan en livsstil jag tänkt vidhålla. Visst händer det att jag äter sötsaker någon gång då och då, men då gör jag det för att jag vill det och inte för att “unna mig” eller “för att jag är värd det”. Godis och chips har jag dock undvikit helt i över 1 år, och det är inget jag saknar. Om jag är bortbjuden så äter jag av det som bjuds men kanske mindre av vissa saker och mer av andra, som ett exempel går jag inte hungrig till ett tårtkalas.


Sedan jag började med att undvika vitt mjöl och vitt socker har jag hittat massor av fantastiskt goda recept som jag provat. Att äta god mat är viktigt för mig då jag anser att mat ska vara en njutning. Jag går inte omkring och längtar efter smågodis eller en semla, för om jag hade gjort det hade jag ätit det. Detta är ett val jag gjort som jag mår bra av. Det handlar inte om att banta, för jag vill inte gå ned i vikt och jag räknar inte kalorier. Det viktiga är att jag mår bra och känner mig stark och pigg. Jag äter god mat, blir mätt och går inte omkring och känner ångest över vad jag ätit. Vad jag vill säga med detta inlägg är att ett sätt passar inte alla och försök hitta en väg som passar just dig. Det är det vi vill med denna blogg – ge tips och inspiration att hitta just din väg. Viktigast av allt – bry dig inte om vad andra tycker, för sedan jag slutade med det mår jag sååå mycket bättre. Detsamma gäller träningen. Vi är inga experter och vårt sätt att träna är inte det rätta för alla. Vi är självlärda genom att läsa på, fråga och iaktta. Men när man känner att man utvecklas styrkemässigt, mår bra och inte får skador/krämpor, så känns det som man är på rätt väg. //Lina

Annons

2 kommentarer

Lämna en kommentar