Träning - Pass Träning - Styrka

Benpass v. 32

Den här måndagen blir det ett tips på ett benpass istället för cirkel. Det är ett pass vi körde gemensamt. Oftast prioriterar vi cirkelpass när vi kör tillsammans, men inte denna gång. Vi inledde med att köra olika övningar, då Vickan ville köra benböj & Lina marklyft. Resten av passet körde vi tillsammans. Nedan kommer lite bilder på övningarna vi körde. Ha en fortsatt fin träningsvecka! //Vickan & Lina

Benböj Vickan

Vickan körde benböj – 60 kg, 4 reps x 6 set. Lina kunde äntligen köra marklyft igen efter fingerskadan – 70 kg, 5 reps x 6 set. Lina brukar alltid köra stegrande vikt i marklyft, men det gick ej att köra tyngre pga fingret så det fick bli så här denna gång. Tänk på att var & en kör efter sina förutsättningar & jämför dig aldrig med någon annan än dig själv! Vikter samt antal reps & set är helt individuellt beroende på vilket mål  du har med din träning. Slarva dock aldrig med tekniken. Hellre mindre vikt & rätt teknik, än tungt & fel teknik.

Marklyft Lina

Här börjar de gemensamma övningarna:

Höftlyft

Vi började med 10 stycken höftlyft (bild ovan). Fötterna nära rumpan, med axelbrett avstånd. Pressa skuldrorna mot golvet. Spänn rumpan ordentligt när du trycker upp skivstången. Vi har en dubbelvikt matta mellan skivstång & kroppen för att det inte ska göra ont på höftbenet. Direkt efter höftlyftet körde vi 20 benböj med gummiband (bild nedan). Där gäller det att pressa ut benen för att få ordentlig kontakt med rumpan. 3 varv av detta.

Squat med gummiband

Baksida lår

Vi alternerade baksida lår (bild ovan) med spänsthopp (bild nedan). Viktigt att höften är helt rak genom hela övningen. Luta dig framåt så långt du kan. Det ska bränna i baksida lår. 10 stycken lutningar framåt & sedan direkt 10 stycken spänsthopp. 3 varv även här. 

Spänsthopp

Till sist avslutade vi med ett superset med benböj & raka marklyft som vi tipsade om förra veckan.

Benböj Raka marklyft


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar